Skip to content
Marul

Marul

digitalni časopis IV. gimnazije "Marko Marulić" Split

  • Naslovnica
  • Aktualno
    • Marulijada
    • Iz života škole
    • Lifestyle
    • U fokusu
    • Bit će super, dođi i ti!
    • Kreativni kutak
    • Od učionice do zvijezda
  • Izvannastavne
    • Novinarska grupa
    • Građanski odgoj i obrazovanje
    • Mladi knjižničari
    • Volonterski kutak
    • Školski zbor
    • Debatni klub
    • Ekoškola
  • Putovanja
    • Maturalna putovanja
    • Studijska putovanja
  • O nama
  • ASOC
    • MarulSTEMci
  • Erasmus+
  • Toggle search form

Božić kao žrtva konzumerizma

Posted on 22 prosinca, 202024 siječnja, 2021 By Katarina Nema komentara na Božić kao žrtva konzumerizma

Piše: Nera Mihačić

Iste riječi u različitim kulturama i jezicima nemaju isto značenje. Stoga, uzimajući u obzir perspektivu, Božić ne predstavlja isti pojam za sve nas. Od vjernika do ateista, svi imamo drugačiji pogled na spomenuti blagdan. Iz tih razloga neki vrijeme darivanja preuveličavaju ne obazirući se na Božić kao na vjerski blagdan, dok drugi potiču širenje ljubavi, mira i radosti. Postavimo li ljude i njegovanje odnosa kao prioritete umjesto fokusiranja na skupe poklone, dobit ćemo pravi blagdanski duh.

Nekada i danas

Daleko u prošlost seže kršćanska tradicija te svima nam poznate poganske priče (npr. one o Sv. Nikoli i Sv. Luciji), no nakon njih dolazi period marketinga i poduzetnika. Darivanje je oduvijek bilo prisutno, međutim, nekada i danas znatno se razlikuju po tom pitanju. U prijašnjim vremenima darovi su imali posebno značenje iako su bili dosta jednostavniji i skromniji te se blagdan slavio ponizno. Potrošnja vremena bila je veća od potrošnje novca. Možemo primijetiti da su ljudi živjeli dosta skromnije te da je sreća istinski bila u malim stvarima koje nas okružuju. Stoga su rijetki bili oni koji su neskromno trošili na poklone, a većina vjernika posvetila bi se ljudima unutar zajednice putem milodara. Na taj način unosila se sreća i radost u ljudska srca. Ne možemo reći da to i danas nije prisutno, ali ipak znatno je rjeđe.

  • Getty images
  • Getty images
  • Getty images

Gubitak tradicije

Kao posljedica modernog i rastrošnog životnog stila mnoge tradicije polako izbljeđuju. Posebno vrijeme ispunjeno kićenjem drvca, ukrašavanjem kuće, pripremanjem tradicionalnih jela te odlaska u crkvu sada je obilježeno iskazivanjem svoje ljubavi putem darivanja skupih poklona. Imamo mnogo prikaza zanemarivanja vjerskog duha, ali jedan od bitnijih jest advent koji predstavlja razdoblje u crkvenoj liturgijskoj godini. To je vrijeme pripreme za blagdan Božića u kojem sve rjeđe pronalazimo vjerska obilježja. Dok se fokusiramo na svjetlucave i šarolike izloge dućana za koje smatramo da su prikaz radosnog i idealnog svijeta, konzumerizam počinje sve više prijetiti i predstavljati pošast.

Trendovi                                                                                      

Današnji blagdani razvili su se iz dva trenda – iz sve veće popularnosti Božića u zapadnom svijetu te sve jače komercijalizacije društva. Ova dva trenda išli su „ruku pod ruku“ i međusobno se pojačavala sve dok se Božić nije pretvorio u potrošačko ludilo koje traje tjednima. U svemu tome marketing je igrao veliku ulogu nagovarajući ljude da kupe blještave poklone pa su talentirani pisci, poduzetnici i marketinški „genijalci“ stvorili potpuno novi mit na kojeg su se nadovezale navike i običaji. Upravo tu spada i saga o Djedu Božićnjaku i sobovima koja je postala široko poznata priča u koju vjeruju gotovo sva djeca.

  • Getty images
  • Getty images
  • Getty images

Potrošačka euforija

Darivanje Hrvata nikada nije bilo usredotočeno samo na Božić, već i na ostale blagdane u prosincu. Iz tih razloga u ovo doba godine božićna i novogodišnja groznica sasvim je neizbježna. Unatoč tome što kupovina darova započinje tjednima unaprijed, užurbanost je velika do samog blagdana. Pokloni se kupuju zbog tradicije i osjećaja obaveze, dok većini ljudi to zapravo predstavlja pritisak. Stoga Božić često dočekamo umorni i iscrpljeni od prevelikog premišljanja i traženja savršenih darova smatrajući da ćemo dobiti zadovoljstvo iz toga koje je zapravo kratkotrajno. Međutim, s obzirom na gubitak božićnica i smanjenje plaća uzrokovane pandemijom COVID – 19, hoće li opsesija darivanjem i razbacivanjem biti moguća kao i prošlih godina ili će to biti samo manji darovi za najužu obitelj? To ćemo tek vidjeti.

Nadamo se da su ljudi u ovoj godini opet spoznali prave vrijednosti i da će za ovaj Božić prevladati iste nad potrošačkim ludilom.

U fokusu Tags:božić, konzumerizam, pokloni, potrošnja

Navigacija objava

Previous Post: Konzumerizam kao nova ovisnost
Next Post: Marulićevci na virtualnoj mobilnosti u Litvi

More Related Articles

In memoriam – Oliver Dragojević U fokusu
Tko je bila Virginia Woolf? U fokusu
Nisam tražila… U fokusu
Intervju: Marinko Biškić Građanski odgoj i obrazovanje
Na kavi s knjižničarkom Iz života škole
Susret s Anjom Šovagović Despot Sve objave

Odgovori Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

MIR U UKRAJINI = MIR U SVIJETU

U ratu nitko nije pobjednik, zato zaustavite rat u Ukrajini!

Pretraživanje

Enciklopedija, brale

Galerija

247616588_3016637625272866_167581396189615850_n
621b6bd8-15c6-481e-8fe8-c7313b24861f
9ae32aaf-70e4-4d67-addc-65961fbf228f
247648336_3016636011939694_5454214204991219854_n
247623200_3016636621939633_6498086322067695293_n
IMG_7387
WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.46-1
WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.45
WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.47-2
IMG_8832
WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.47-1
WhatsApp-Image-2021-10-02-at-22.40.47
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.46-1
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.45
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.46
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.47-1
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.47
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.43
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.44-1
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.44
WhatsApp-Image-2021-12-08-at-09.19.45-1
0fafc373-5dbb-4c49-8e7f-d2ddacd751a8
5901ded5-95fd-462a-9b77-8e964f2f8a95
84bdd49f-ab01-4bc5-a55c-492e6a995475
XXQI4554
IMG_5927
KGBM4645
IMG_3351
IMG_3299
IMG_3820
IMG_3754
IMG_3766
IMG_3760
IMG_3757
IMG_3765
IMG_3827
4b3f0bcb-1ee3-4808-89fb-d158e1a1379f
IMG_3828

Nove objave

  • I mi smo postali ekoškola!
  • Marulićevci u suradnji s američkim mornarima u proljetnoj akciji
  • Naša učenica nagrađena u školi programiranja EDIT CodeSchool
  • Naši zboraši ponovno zlatni
  • 25. Dani volonterstva i solidarnosti
  • Marin Mandić državni prvak iz hrvatskoga jezika!
  • Projektni dan u Maruliću

Arhiva

Stranica škole

IMPRESSUM

Marul – digitalni časopis IV. gimnazije „Marko Marulić“ Split

Pokrenut: 30. travnja 2019. g.
Nakladnik: IV. gimnazija „Marko Marulić“ Split
Zagrebačka 2, 21 000 Split
e-mail: casopismarul@gmail.com

Učestalost izlaženja časopisa: povremeno

ISSN 2757-4075

Odgovorni urednici:

Karolina Viđak, knjižničarka i Katarina Žanetić, prof.

Mentorice novinarske družine:

Karolina Viđak, knjižničarka i Katarina Žanetić, prof.

Grafički urednik: Karla Ostojić, Roko Vuković

Tehnička podrška: Karla Ostojić, Roko Vuković

UREDNIŠTVO

Glavni urednik: Karla Ostojić

Novinari: Alerić Ela, Alerić Mia, Barišić Marta, Butir Knežević Viktoria, Čulin  Daniel, Dadić Andrea, Duišin Hana, Erceg Hana, Gijevski Mia, Lučić Dora, Maroš Matej, Mihačić Nera, Mikulić Lea, Milanović-Litre Lana, Mužinić Zara, Ostojić Karla, Pušić Lucija, Rađa Karmen, Rupčić Lena, Sumić Iris, Udovičić Branimir, Vrvilo Lucija, Đivanović Nina, Šunjić Margarita, Ujević Ivan, Živaljić Ana

Ilustratori: Erceg Hana, Pušić Lucija

Fotografi: Duišin Hana, Mihačić Nera

Suradnici: Marijana Munitić, prof.

Copyright © 2022 Marul.